Avskaffa monarkin

Kan Sverige bli sämre?
Ståhållarämbetet ville införa lagar som skulle göra det olagligt att gratta Victoria och Daniel. Böterna skulle gå upp mot 75 000 kr. Är det bara jag som tycker att det är helt galet?

Sveriges monarki är tydligen i akuta behov utav pengar också. Hovet skulle få in hela 22 miljoner kronor om lagen hade stiftats.

Vad gör det svenska kungahuset så speciellt? Kungahuset är en kulturell symbol, inget mer. Jag känner faktist att det är rätt bakåtsträvande att hålla kvar ett odemorkatiskt statsskick fastän att kungen inte har någon officiell makt. Det enda han har är åtalsimmunitet. Om inte det är makt så vet jag inte vad det är. Han kan skjuta vem han vill utan att behöva stå för konsekvenserna. Han kan våldta vem han vill utan att behöva stå för konsekvenserna.

De signaler jag tycker den svenska monarkin skickar ut kan man jämföra med ett dåligt förhållande: Jag har gjort slut nu och har en ny pojkvän men jag är inte helt redo att släppa mitt ex än. Hoppas att ni förstod metaforen.

Jadå, kungen är en så bra för Sverige, han är en sån bra representant för svenska intressen utomlands.
Eller hur att han är det, han får inte uttala sig politiskt i Sverige men det är tydligen okej att han är representant för Sverige i utlandsbesök. Är det bara min hyckleri detektor som exploderade utav överbelastning?

Vore det inte bättre om man istället hade ett folkvalt statshuvud?
Kanske ett statshuvud som har fått en ordentlig utbildning eller har fått en ordentlig uppväxt.
Jo juste, förlåt Kalle. Det är ju inte ditt fel att din farsa gnuggade axel med Hitler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0