Att vara "hemma".

Nu skriver jag från mitt "älskade" hemland: Nederländerna.
Det känns konstigt att vara tillbaka, det är nästan främande. Fastän att jag har levt här i sju år.
Folk brukar fråga mig hur det är där eller hur det ser ut. Jag brukar inte kunna svara på den frågan men nu kan jag faktist det.

Nederländerna kan ses på två sätt: om man står på marken är svaret på frågan hur det ser ut att det är som betong. Från luften så är det annorlunda, då ser man nästan bara en massa kvadrater och rektanglar i varierande färger. Det är landets kända åkrar, det är som att sitta på en matte lektion när man flyger över landskapet.

Jag kan till och med beskriva lukten i Holland. Det är absolut inte doften av tulpaner som fyller luften, långt ifrån.
Holland luktar: kemikalier, kaffe, öl, tobaks rök, avgaser, på sina ställen hasch och om det är inte det du luktar så är det utan tvekan koskit som ockuperar ditt luktsinne.

Skillnaderna mellan Sverige och mitt hemland är rätt stora, i Sverige är man konflikträdd, i Holland är alla EXTREMT aggresiva. Ibland känns det som att man vill ha det så i Holland, varför säger jag så? I Sverige så skulle det bli en skandal om polisen skulle berätta för pressen med namn och efternamn vem som var offret i ett mord eller våldtäkt, man skulle aldrig heller berätta vem som utförde mordet. Med undantag för viktiga och kända fall som t.ex. Anna Lindh. I Holland är det ganska annorlunda, här berättar man öppet om den drabbade och den som utförde dådet. Kanske är det för att man vill uppmana folk att kunna skicka hatbrev till pedofiler för att få dem att ångra sig lite till. Om det vore sant skulle jag inte vara förvånad.

Det finns så mycket man kan nämna om Holland, som att det är lagligt med prostituering, du får dricka när du är 16 och det är lagligt med hasch, det säljs offentligt i coffeeshops. Så om du är ung, kåt, desperat och har en längtan efter att bli hög så är detta ditt land!

Tot de volgende keer!
Peace out!

Kommentarer
Postat av: tim

så du beskriver ditt land som agressivt på rökande penga knullande kvadrater.

2009-10-12 @ 21:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0