Vad är gud?

Jag tänkte ge mig på religion den här gången.

Många ställer sig frågan vem är gud eller vad är gud? Det finns en hel del oenighet bland vad som är sant i den frågan. Enligt bibeln är människan skapad i guds avbild. Eftersom gud är det mäktigaste i universum så om vi utgår från att det är så måste vi människor vara höjden på evolutionen på jorden. Det kan ligga en hel del sanning i det, människor dominerar planeten och tar mest plats; därför skulle man kunna säga att människor är höjden på evolutionen och därmed guds avbild om vi fortfarande utgår från att den teorin är sann.

Om man ser det från ett annat perspektiv så finns det något annat som kan vara guds avbild.
Nämligen kackerlackan.
Kackerlackor är oerhört svåra att döda, de kan motså strålning från atombomber och liknande, de kan leva utan mat i flera månader och de leva utan huvud i ett par veckor.
Jag har aldrig sett eller hört att en människa kan klara av det där.
Jag vet inte hur sofistikerad kackerlackan annars är, med hjärnkraft och kommunikations förmåga. Vet någon det svaret?

Kan det vara så att kackerlackan är evolutionens höjdpunkt istället för människan?
Betyder det då att gud är en kackerlacka?

Kommentarer
Postat av: Tim

kakerlakan kan också frysa in sig i händelse av istid och överleva utan syre i några månader.

2009-10-07 @ 13:42:03
Postat av: Christoffer

Med avbild brukar kristna åsyfta de mjuka egenskaperna "fri vilja" och "kärlek". Inte fysiska egenskaper.

2009-10-18 @ 00:34:32
URL: http://ateisterna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0