Varför gjorde ingen något?

Nyligen på två Holländska fotbollsmatcher utspelade det sig två enligt mig skandaler, den ena lite värre än den andra.
Den första var mellan Ajax och AZ, AZ supportrar hade riktat sin vrede mot Ajax spelaren Demi de Zeeuw. De kallade hans mamma för en hora. Enligt vad det holländska fotbollsförbundet och klubbarna kom överens om så är det klubbarnas ansvar att när de tycker att publiken börjar gå över vissa gränser så ska de stanna matchen. Klubben kom inte till Demis undsättning och han fick stå ut med att hans mamma smutskastades under resten av matchen. Inte heller domaren gjorde en insats med att kolla med klubben ifall de tyckte att supportrarna gjorde fel.

Den andra skandalen var mycket grövre. Det var i tisdags, matchen mellan FC Den Bosch och Feyenoord. Mitt under matchen började en hel sektion skrika: hamas, hamas alle joden aan het gas! Det översätts till: Hamas, Hamas alla judar ska gasas. Det var en hel sektion som skrek detta, EN HEL SEKTION! Ingen av klubbarna gjorde något, domaren gjorde inte något heller. Ingen ingrep och lät det fortsätta.
Klubbarna argumenterade med att de hade behövt kontakta den lokala polisen och bett om hjälp men var inte säkra på att polisen skulle komma till undsättning.

Har jag missat något? Är det inte polisens syfte att hålla det lugnt och fredligt i sitt land? Jag tycker inte att det är särskilt fredligt att en hel sektion på ett fotbollsstadium skriker kränkande och anti-semitiska saker (Jag säger inte att jag har en speciell förkärlek för judarna, jag skulle reagera likadant även om de skulle ha riktat det mot andra religioner, folkgrupper etc.).

Är folk rädda för att ta ansvar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0