Föräldrars Ansvar och Socialens Kompetens

Det blir enligt en ny studie allt vanligare med barn-aga.
Jag kan inte komma på något värre än att höra att barn som inte kan försvara sig blir misshandlade utav sin mamma eller pappa, ibland båda två. Man räknar med att ungefär 200 000 barn utsätts för detta. Det är inte under några omständigheter okej! Om föräldrar ska ta till våld för att "uppfostra" sina barn är det något fel. Vissa resonerar med att säga så otroligt dumma saker som att de själva blev slagna av sina föräldrar. Jo det kanske de blev men jag tror inte att de tyckte det var så otroligt kul när det hände. Vilka hycklare de är om de utsätter sina barn för det. Borde man inte förstå att man har aggresions problem och att man har ett ANSVAR att se till att sina barn, sin egna avkomma inte ska utsättas för det här? Jag är inte rasist, absolut inte men det verkar som att många svenskar är rädda för att göra sin plikt och ta ansvar för sina handlingar.
Självklart ska jag inte göra en massa påståenden utan att ha fakta för att backa upp det här.

En kontakt till mig, han är en legitimerad psykolog svarade på min fråga vad följderna av barn-aga har på de utsatta han svarad så här:
Barn utsatta för misshandel i hemmet har tendens till:

... att bli oroliga, deprimerade, få sömnsvårigheter, ångest och ätstörningar

... att tappa tilltron till vuxna och få svårt med relationer.

... att ta på sig skulden och känna skam.

... att senare i livet drabbas av depression, koncentrationssvårigheter och aggressivitet.

Vart vänder man sig om man blir utsatt? Det är ju SOS (socialstyrelsen), men även där känns det som att de inte vill ta ansvar eftersom det tar månader för dem att börja en utredning och ytterligare ett par till för att slutföra det. Har man riktigt med otur så kan man råka ut för samma skandal som Louise fallet, rätt åt dem att de var tvingade till att avgå!

 

Peace out!


Kommentarer
Postat av: Tim

Du vet också att en förälder är skyldig att älska sitt barn mne att barnet inte är skyldigt att älska föräldern.

2009-09-30 @ 20:07:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0