När börjar ytligheterna?

I dagens samhälle så finns det så otroligt många måsten, det VERKAR vara som att det är oftast tjejer som måste de olika sakerna. Jag undrar när det börjar. Vad är det för olika krav och måsten då?
- Smala.
- Blonda.
- Långa.
- Helst D-kupade bröst.
- Smarta men får inte vara pluggisar.
- Självständiga.
- Ansvarsfulla.
- Hålla sina åsikter för sig själv.
- Vara artiga.
- Hjälpa till i hushållet.
- Hålla humöret i styr
De här sakerna förekom oftast efter att jag har frågat runt bland kvinnor/tjejer i alla åldrar.
Barns hjärnor är som svampar, de tar till sig allt omkring sig. Nu tänker jag rikta min vrede mot TV industrin.

Många vet vad programet Totaly Spies är, det är nog den ytligare än Big Brother, Paradise Hotel och Svenska Hollywood Fruar. Varför säger jag så? Det är småbarn mellan 5-11 år som tittar på ett program där det finns så mycket dolt att jag nästan spyr.

Alla tjejer där är pinnsmala och de som inte är det är opopulära.
Shopping är livsviktigt och man MÅSTE ha det senaste modet annars så duger man inte.
Man måste fixa hår, naglar blablabla på den dåvarande innesalongen annars så duger man inte.
Börjar man bli för "tjock" måste man banta.
Det är skitviktigt att man måste gå ut med den populäraste killen på skolan.
Det är ALLTID så att killen är en sportfåne och det tar alltid slut med den de går ut med eftersom killen är helt oförstående eller att han inte duger.
De "töntiga" killar är utanför och kommer alltid i andra hand.
ALLT DET HÄR HAR HÄNT I SERIEN MER ÄN FEM GÅNGER PER PUNKT, JAG HAR SJÄLV TAGIT REDA PÅ DET.

När killar och tjejer i 5-11 års åldern tittar på det programmet gång efter gång och blir för varje avsnitt påminda av att det är så man ska vara så börjar man tro det. Det är så hjärnan funkar.

Hur löser man det här? Låt inte era barn titta på TV!!!

För att det ska vara liiite bloggaktigt så ska jag varje vecka ha med ett musik tips för skojs skull.
Veckans musiktips är:  The Weight Is A Gift med Nada Surf, framförallt Always Love är bra.

Peace out!

Kommentarer
Postat av: Tim

jag har sett några avsnitt för länge sedan och kommer ihåg att det var en tjej som shoppade och när hon var tvungen att ta medium istället för small på en hatt började hon gråta.

2009-09-28 @ 18:46:30
Postat av: stina

jag kan hålla med i dina åsikter men om man tittar klart på programmet någon gång så märker man att dom alltid väljer "rätt" (vad nu rätt är, det kan man också diskutera). till exempel så köper dom hatten i medium i alla fall för att dom inte bryr sig, eller dom går ut med nörden i klassen.

2009-10-15 @ 21:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0