Fegisar

Svenska skolor har under lång tid inte vetat hur de ska agera i samband med att låta politiska partier komma till skolor och ha föreläsningar eller bokbord. Anledningen till varför man är osäker på om de ska tillåtas är för att man inte vill att Sverige Demokraterna ska få sprida sin propaganda på skolorna.

Nu har skolverket kommit fram med ett stödmaterial som säger att i princip om man inte vill att SD ska komma till skolan ska inte resten heller få komma. Det jag tycker är intressant är att svenska skolor ska tydligen lära ut kritiskt tänkande men inte låta elever utnyttja det skolorna påstår sig lära ut.

Det är en viktig process i att bli en intelligent och självständig individ att inte ta saker för givet. Om jag hade varit rektor på en skola skulle jag låta SD komma och ha ett öppet bokbord, men innan de kom till skolan skulle jag se till att alla SO lärare berättade på eleverna vad SD står för så att eleverna vet vad som sägs till dem. Det gäller inte bara SD utan alla politiska partier skulle behandlas likadant. Även om F! skulle vilja komma på besök skulle jag tillåta det.

Det är fel att utesluta de politiska partiernas ungdomsförbund från skolorna, oavsett vilka de är. Ha förtroende för att eleverna kan tänka ut själva vad de tycker. På detta sätt gör vi det otroligt svårt att ha en valrörelse i Sverige, våra val ska vara rättvisa. Om vi uppfostrar generation efter generation i att rösta blankt för att de inte vet vad de kan rösta på har demokratin misslyckats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0