Orealistiskt.

Igår så skrev Ylva Thörn i SvD att Kommunalen bland annat kräver jämställda löner för kvinnodominerade yrken i förhållande till mansdominerade yrken.

"Kvinnor och män möter olika verkligheter i sina jobb och i sina lönekuvert"

Det hela kan ju bero på att det är helt olika yrken som det är löneskillnader eller passar det inte in i statsfeminismens världsbild? Det är väl inte så konstigt att en undersköterska får mindre i lön än en oljeplattforms arbetare, eller är det jag som är ute och cyklar?

Jag förstår inte varför gammelmedian inte ser att Thörn tar upp saker utan verklighetsförankring. Eller... Nu när jag tänker efter är det inte så ovanligt, kolla bara på Aftonbladet som publicerade Jimmy Åkessons islamofobiska debattartikel.

Statsfeminismen arbetar ifrån en utopisk världsbild som aldrig kommer att bli verklighet.

Kommentarer
Postat av: rasmus

jag tror att hon syftar på att människor med samma slags jobb tjänar olika mycket och inte får samma förutsättningar...

2010-04-14 @ 23:19:51
Postat av: Nisse

"Att uppnå bättre villkor för de kvinnodominerade yrkesgrupperna i offentlig sektor är avgörande för välfärdens framtid. Vi vet att branscher med högst andel män har högre medellön än branscher med högst andel kvinnor."



Detta syftar på helt olika branscher och inte samma jobb.

2010-04-15 @ 00:29:09
URL: http://fucksociety.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0