Bjästa

Ja, kära läsare. Det var bara en tidsfråga innan även jag skulle ta upp det här tragiska dramat som ustpelat sig i den lilla byn Bjästa utanför Örnsköldsvik.

Jag vet inte riktigt vad den här "granskningen" vill få fram egentligen. Det finns många alternativ, som t.ex: rättsäkerheten i samband med våldtäckter, en granskning av ett av de tusentals fall av nätmobbning eller är det ett av statsfeminismens knep att bekräfta dess hypotes att alla män är potentiella våldtäcktsmän?

Jag lär nog aldrig få reda på vad syftet egentligen var.

Det jag däremot tänkte ta upp i det här inlägget är ansvar. Vems ansvar är det egentligen att detta drama var möjligt? Om vi litar på vad median säger så ska vi tro att det är skolans rektor och byns präst som bär ansvaret. Men enligt mig så ligger ansvaret i de vuxnas händer. Jag tycker att nästan allt ansvar ska läggas på pojkens mamma.

Detta säger jag med argumentet att det är hon som ligger bakom hela förtalskampanjen mot de två flickorna för att rentvå sin son. Det var mamman som startade Facebook grupper, det var hon som startade bloggar, det var hon som spred namnlistor och på så sätt lagt över skulden på de två flickorna. Hon uppmuntrade även de ungdomar som hjälpte henne i sin kampanj.

Den hela händelsen har blivit otroligt förvrängd, istället för att hela Sverige pratar om ansvar som individ så talas det om samhällsansvar. Skolan hade gjort en hel del redan efter den första våldtäkten, flyttade på killen, lät en friendsare följa efter tjejen på rasterna för att se till hennes behov, ställde upp med kurator och polisanmälde nättrakesseriet. Vad mer kan skolan göra frågar jag.

Det är inte kyrkans ansvar och inte heller skolans ansvar att granska vad ungdomarna sysslar med på fritiden och vad de håller på med på nätet. Det är ingen annans än föräldrarnas ansvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0