Internationella kvinnodagen.

Första dagen efter sportlovet. Kanske inte den bästa starten på en ny skolperiod.

Det var en föreläsning om... Jag vet egentligen inte vad den handlade om jämställdhet? Internationella kvinnodagen? Tror det tippar åt kvinnodagen med inslag av jämställdhet. Föreläsning gjordes av två jämställdhetskonsulter från företaget Add Gender.

Det mesta de sa var toppen men det var en del saker som jag förundrades över.

De tog upp att i historieböckerna så nämns kvinnor otroligt sällan i böckerna som helhet. Detta är ett faktum att kvinnor sällan ges uppmärksamhet. Som till exempel Anna Lindh, det står bara kort omnämnt. Det jag inte förstår är att det är två genusutbildade kvinnor med erfarenhet och kompetens i jämställdhetsfrågan inte sa: "Det är tragiskt att kvinnor inte uppmärksammas lika mycket som de borde från den tidsperiod då kvinnan började träda fram i samhället och få de rättigheter som de förtjänar."

Det är väl inte så konstigt att fokusen ligger på männen i en tid som dominerades utav män. Då är det inte ett kvinnoförtryck om man återberättar vad som hände den tiden då det bara var män som tog beslut.

Det jag också förundrades över var att bara under ett tillfälle så berättades det om killars situation. Att 91 % av alla kvinnor har en högskole/universitets utbildning medans bara 37% av alla killar har det. Jag hoppades på att det skulle snacka om både kvinnofrågor och mansfrågor. Jag hoppas att det bara blev som det blev pga den internationella kvinnodagen.

Det här tycker i alla fall det svenska folket om hur viktig kvinnodagen är:



Kommentarer
Postat av: Christoffer

Det är väl ett ganska vanligt och tragiskt fenomen att jämställdhet snöar in sig i någon form av kvinnokamp-hysteri. Personligen så tror jag också att det är den största enskilda faktorn i att många jämställdhetsrörelser (kvinnorörelser..) fått totalt bakslag. Jämställdhet handlar om att se förbi kön, inte att betona kön.

2010-03-08 @ 16:59:33
URL: http://ateisterna.blogspot.com
Postat av: Madde

Svar: Den kommer från Mixtape med Butch Walker, en jäkligt bra låt om jag får säga det själv:P

2010-03-08 @ 17:24:23
Postat av: Nisse

Jämställdhetsdebatten har blivit dominerad av radikalfeminister som bara accepterar total kvinnofokus som vägen till jämställdhet.



Det har blivit förtryckande kollektivism som präglar jämställdhetsdebatten.



Individen före kollektivet är nyckeln till jämställdhet!

2010-03-09 @ 16:50:30
URL: http://fucksociety.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0